Egynapos Gyors - Törióra Auschwitz-ben

Következő útleírásommal azoknak szeretnék kedvezni, akik egynapos, hétvégén is megtehető városnézést/kirándulást szeretnének csinálni. Mindezt természetesen vonattal!

Szóval akkor úticélom Krakkó. Amennyiben valaki szeretne egy egész napot a városban, illetve környékén tölteni, akkor a legcélszerűbb választás a Metropol EuroNight vonat. Miért is? Így nem kell korán reggel a repülőtéren lenni, nincs korai kelés, és így nem kell a buszon szorongva sem eltölteni az utazást. Viszont a vonat menetideje hosszabb. Éjszakai utazásnál ez egyáltalán nem gond, az időfekvése szerintem tök jó. Este 20:05-kor indul a vonat, és másnap reggel 07:17-kor érkezik meg Krakkóba. Alváshoz pont ideális az időszak, és hála a lengyel vasút (PKP) kényelmes hálókocsijának konfortosan is utazhatunk. Természetesen mi is hálókocsival utaztunk, édesanyám és húgom kísért el az útra. Tesómnak még ez volt az első utazása, kérdeztem is tőle, hogy hogyan tetszik neki a hálókocsi. Amire ő ennyit mondott: "Fekve utazni? Nincs is ennél jobb." Úgyhogy nagyon örültem neki, hogy eddig mindenki akit rábeszéltem a hálókocsis utakra pozitív véleménnyel volt róla.

Családi hálókocsi szelfi :)

Na akkor induljunk, irány Krakkó! A vonat laikusoknak kicsit "bonyolult" lehet, mivel továbbít - egyelőre - prágai, berlini, krakkói és varsói kocsicsoportokat is. Tehát ha a jövőben ilyesmi irányba indulnék a poszt ugyanúgy a Metropollal kezdődik majd :D De senki ne izguljon, ilyenkor sem lehet eltévedni, vagy rossz kocsiba szállni, az útaskisérők ügyesen végzik a dolgukat, mindenki csak a helyén tud kikötni :D
Csak dementorok ne jöjjenek :D

A lengyel vasút hálókocsija kicsit jobb állapotban van, mint a MÁV-Start-os társa, modernebb hatású maga a kocsi és a WC is szebb. Egy fülkében itt is maximum három ember aludhat, így nekünk ez pont alkalmas volt. Teljesen elég a fülke a három embernek és a csomagjainak. Igazából különösebb dolgok az út során nem történtek, nincs is itt miről írni, felszálltunk, lepakoltunk és kb el is aludtunk.

Hálófülke panorámakép - nappali mód

Reggel kicsit húzósra sikerült az ébredés. Mivel schengeni zónán át haladunk végig, az égvilágon senki sem zargat, nyugodtan alhat az utas. Hát "sajnos" a mi álmunk is egész nyugodtra sikerült. Szépen készülődik mindenki, fésülködés ilyenek, aztán nézzük, hogy hű milyen jól néz ki ez az állomás azta. És egyszer csak elszalad az ablakunk előtt a "Kraków Gl." táblácska. Hát mondanom sem kell, riadalom, gyors pakolás, aztán leszállás. Utána bizakodtunk, hogy minden nálunk van és semmi fontos nem maradt a vonaton. :D

Mintha az állomás is kómás lenne :D

Reggel frissen és üdén kávézgattunk egy jót a krakkói főpályaudvar előtt. Mielőtt kimentünk volna az állomásról, gyorsan leadtuk a csomagokat a megőrzőbe, egész baráti áron (6zl volt). Tanácsolom mindenkinek, aki így egy napra érkezik. A gyors reggeli kávé-cigi kombó után indultunk vissza az állomásra. Ugyanis elsősorban nem Krakkóba jöttünk, az igazi cél Auschwitz-Birkenau volt, lengyel nevén Oswiecim. Ha Auschwitz-ba utazik az ember, akkor tényleg a Metropol EN a legjobb választás. Akár Auschwitzban is leszállhatsz róla, ha szeretnél korán reggel sétálgatni egy kicsit. Ha ehhez nincs kedved, akkor Krakkóból helyi vonattal visszautazhatsz Auschwitzba, ahogy mi is tettük. Jó kis út ez is, szeretek így menni. Találkozhatok így helyi emberekkel, nem csak a túristatömeget látom a parkolóban.

Oswiecim, más néven Auschwitz

10:00-ra volt jegyfoglalásunk tárlatvezetéssel a múzeumba (Auschwitz I.). Az időzítésünk pont jó volt, ugyanis történelemből húgomék közel akkor tanulták a témakört, így be tudott számolni tapasztalatairól, élményeiről. Hát mit ne mondjak, furcsa érzés volt látni ugyanazokat a kapukat, épületeket és képeket, amiket az ember a történelemkönyvében lát. Akár csak az "Arbeit macht frei" felirat. Kissé hátborzongató érzés volt ugyanazon falak között sétálni, ahol emberek tömegei szenvedtek. Viszont azt tanácsolom, hogy ide egyszer mindenkinek el kell utaznia, látni kell ezt a helyet, megtapasztalni amit nyújt. Érdekes érzés, az már biztos.

"Arbeit macht Frei"

A tárlatvezetés után, a jegyárban bennefoglaltatik Auschwitz II (Birkenau) meglátogatása is. Erre ingyenes transzferbusszal lehetőségünk adódott. A busz sűrűn, félóránként közlekedik a két tábor között. Birkenau meglátogatásához illő őszi időnk volt, borongós ködös. Természetesen itt is körbevezettek minket, és meséltek nekünk a helyről. Ebbe a részbe itt nem mennék bele, gondolom mindenki tudja mik történtek itt.

A híres bejárat

Miután megnéztük a várost és szemügyre vettük a koncentrációs tábort és az itteni körülményeket, visszaindultunk a vonatállomásra. Úticélunk ismét Krakkó, itt egy gyalogos, kellemes délutáni városnéző túrát csináltunk. A város tökéletesen alkalmas vonatos-sétás kirándulásra, a nevezetességeket egy jó nagy körre rá tudja az ember fűzni, és szépen - egy auschwitzi kitérő után - délután bejárni.

Személyvonattal irány vissza Krakkó

Így is tettünk mi is. Miután a vonatállomásra érkeztünk, útnak is indultunk. Krakkó tökéletes ilyen egynapos vonatos utakhoz, mivel az állomás - ami egyben egy nagy bevásárlóközpont - a város közepén fekszik. Így nem is vettünk igénybe semmilyen tömegközlekedési eszközt, gyalog vágtunk neki a város felfedezésének.

Posztócsarnok belülről

Tettünk egy jó sétát az óvárosban, megnéztük a Posztócsarnokot, valamint az ismert Szent Mária templomot is láttuk. Jó volt a belvárosban sétálgatni, mindenkinek ajánlom. Ez a túra tényleg olyan, amire egy jó kis péntek este elindulsz a vonattal, szombaton kint vagy, szombat este vissza, hogy vasárnap reggelre ismét itthon lehess. Vásároltunk egy kis szuvenírt is, gondosan ügyelve arra, hogy nehogy maradjon valami apró, amit nem tudunk visszaváltani. Ekkor még nem gondoltuk, hogy ebből még bajunk lesz :D

Krakkó híres kéttornyú temploma

Sétáltunk tovább, megnéztük a Wawel-t is, sétáltunk a Visztula partján. Miután kisétálgattuk magunkat, visszamentünk az állomásra. Mivel még volt időnk a vonatig, nem vettük ki a csomagokat a megőrzőből, nézelődtünk, vettünk ezt-azt a boltokban, leginkább kaját másnap otthonra, mivel ekkoriban tombolt a vasárnapi boltzár téma :D

Este a Wawel tövében

Na és itt maradtunk hoppon. Mivel nem akartunk hazavinni aprót, elköltöttünk minden váltott zlotyit, és ennek örültünk is, hogy ügyesek voltunk. Viszont eszünkbe jutott: most akkor hogy is fogjuk kivenni a csomagjainkat a megőrzőből?!! :D Hát sajnos nem maradt más, mint pénzt levenni automatából, forint alapú számláról :D Hát nem a legkedvezőbb, de muszáj volt.

A vonat este 22:02-kor indul Budapestre, viszont jó fél órával előtte már felszálltunk. Hazaútról sok emlék nincsen, ugyanis annyira jól esett végre lepihenni, hogy nagyjából 10 perc alatt el is aludtunk. Másnap reggel a Dunakanyarban ébredtünk, jól esett a gyönyörű táj látványára ébredni.

Napfelkelte hazafelé jövet

Mibe kerül ez az út? Az ára egyáltalán nem drága! Ha ülőhelyes kocsival mész, akkor már 38€-ért válthatsz kedvezményes jegyet! Ha ez elfogy, akkor 45€-ba kerül egy oda-vissza út, egy főnek. Ha pedig a hálókocsi kényelmére vágysz, akkor 71,2€-ba kerül az oda-vissza út. Viszont így egy teljes napod van városnézésre, és nem fárasztó buszozással töltöd a napot! Nem mellesleg két éjszaka szállásod van :) Gondoljátok át, szerintem megéri, tökéletes hétvégi program lehet bárkinek :) Ha szeretnéd, hogy számoljak neked egy konkrét ajánlatot, keress a Facebook oldalamon :)

Budapest: 20:05
Kraków: 07:17
(Oswiecim: 05:40)

Árak oda-vissza:
- ülőhelyes: 39€
- fekvőhelyes: 39+18,8€
- hálókocsi: 39+32,2€

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Irány a hegyekbe! - Bajor csodavilág, Garmisch Partenkirchen

Egynapos Gyors - Szabadkás Videós

Tengerre magyar! – Vonattal elérhető tengerpartok (FRANCIAORSZÁG)