Tengerre magyar! - Montenegró - 1.rész /utazás/

Sziasztok! Augusztus közepén Montenegróba látogattunk, amint az a Facebookon le is írtam. Már hónapokkal korábban - még maga a blog előtt - kitaláltuk, hogy ismét elutazunk Montenegróba. Ismét, ugyanis ez volt már a negyedik alkalom. Egyszerűen képtelen vagyok betelni ezzel az országgal. Hogy miért is? Lássuk csak! :)

Dobra Voda, montenegrói tengerpart

Először is magáról az utazásról szeretnék pár szót írni, ugyanis ebben az esetben ez biztos, hogy megér egy külön bejegyzést. Sajnos idén csodás nemzeti vasúttársaságunk nem találta épp a helyzet magaslatán magát az útiránnyal kapcsolatban (Mindezt úgy, hogy közúton és légi úton sem a legegyszerűbb megközelíteni az országot, itt aztán lenne esély a vasúti közlekedésnek na mindegy...). Mi azért megvettük a jegyet, örültem mikor a kezemben fogtam a négy hálókocsijegyet. Aztán fordult a kocka, hopsz nincs vonat, mert a szerb vasút pályafelújítást végez. Na rendben, július 15-ig tart, ebből nem lesz gond (kis naiv hülyegyerek :D ). Szépen végetért a felújítás, a szerb vasút hozta is az oldalán, hogy már jár a vonat ami nekünk kellene, örültem. Ennek ellenére az nagy hírös vasúttársaságunk továbbra is sajnálattal közölte, hogy a szerb pályafelújítás miatt (???) nem közlekednek a kocsik. Na itt gurultam be, hogy köszönöm, ezt a bénáskodást szeretném kikerülni és útnak szeretnék indulni: visszaváltottam a vonatjegyeket.

Itt jött a szabadkai utunk, amikor is megvettük Novi Sad és Bar közé a hálókocsi jegyeinket. A pénztároshölgy kedves volt és beszélt magyarul, így gond nélkül elintézhettünk mindent. Na ezt most akkor szépen elintéztük. MÁV-os jegy visszaváltva, megvan a montenegrói hálóra a jegy. Király! Kiváncsian vártam, milyen is lesz ez a kocsi, mennyiben más mint a mávos háló.

Ismételten mávos csavar: jaj mégis jár a vonat, de csak ülőhelyes kocsi. Mégegy csavar pár nap múlva: jaj bocsi utasok, mégis lesz fekvőhelyes kocsi is. Külön gratuláció ehhez az idei évhez, ezért aztán valaki jutalmat érdemel (sajnos év végén biztos kap is...). Na mindegy ebbe inkább nem is mennék bele, úgy szánalmas ahogy van :)

Inkább induljunk, kezdődjön a jókedv, induljon az út! Budapestről indultunk 12:05 perckor az Avala EC-vel. Négyen utaztunk, unokatesóim, unokahugom barátja és én. Ebből kiszámolható, hogy két unokatesóm jött :D. Szerencsére a Keleti pályaudvar Business váróját használhattuk a szerb hálókocsi jeggyel is, így ugyanúgy várakozhattunk, mint aki a nemlétező mávos hálókocsin ment volna. Kávézni, üdítőzni stb. és szerencsére térítésmentes, ha valaki Double jegyet foglal hálókocsira (Double jegy: mikor a fülkében található 3 ágyból csak kettő van felhasználva, úgy veszitek a jegyet, hogy egy fülkében csak két ember legyen).

Business Váró: laptopozz, kávézz, várakozz kényelmesen!

Az AVALA EC-n Budapesttől Novi Sadig másodosztályon utaztunk, sima fülkés vonat. Szerencsére indulás után a légkondi is beindult, így kellemes idő lett lassan a fülkében. Az ablakok ugye nem nyithatók, így fontos, hogy menjen a légkondi különben hőségriadó van a kocsiban kb :D Elindult a vonat, irány az étkezőkocsi (amíg van.....), együnk valamit. Érdekes módon, az étkezőkocsiban egész szép forgalom volt, mindig kért valaki valamit. Ki csak kávét, ki sütit, ki rendes ebédet. Ilyen hosszú úton szükség is van az étkezőkocsira (azért drágalátos szüntessék csak meg, ismételt tapsvihar...). Az ebéd nagyon finom volt, személyes étkezőkocsis kedvencem a paprikás csirke, az valami csodásra sikerül mindig :) A pincérnek elmondtuk, hogy igazából az út apropója unokatesóm születésnapja, ezért még meglepetést is kaptunk: ajándék csoki :) Milyen kedves személyzet, jól esett.

Kis csapatom, irány Montenegró!

Ami kicsit zavaró egy ilyen útnál, az a határellenőrzés. Sajnos itt késést is fel tud szedni a vonat, és fel is szed sokszor. De most őszintén: igazából majd egy napos utazásnál igazából már teljesen mindegy, hogy most van-e egy óra plusz vagy nincs. Fel se fog tűnni, a látvány kárpótol! :)

A késés miatt újvidéki városnézésünk elmaradt, így már csak az utazás maradt hátra. Novi Sad-on nagyon nagyon nagyon nagyon sokan várják ezt a járatot, így kicsit tolakodás is kialalkulhat felszálláskor, figyelni kell a kocsiszámunkat és a helyünket! (JÓHÍR!! Annak ellenére, hogy a MÁV-Start bejelentette, hogy az ő Montenegróba közlekedő kocsijai nem közlekednek jövőre, ez a novi sadi lehetőség viszont megmarad!! Véletlenül ezt kihagyták a közleményből... Ha ez a lehetőség érdekelne, írj csak Facebookon, szívesen segítek :) )

Na és akkor most a montenegrói hálókocsink. A kocsi Újvidéktől Barig közlekedik. Szerencsére nem a szerb vasút állítja ki, hanem a montenegrói (ZPCG). Ezek a kocsik korábban a francia vasút állományában voltak, néhol fel fel tűnik a fülkékben az SNCF logó is :). Oké, törióra vége :D A lényeg, hogy ezek a kocsik nagyon kényelmesek. Az ágy szerintem szélesebb, mint a mávos hálókocsin, illetve magának a kocsinak a futása is jobb, és sokkal halkabb is. Mellesleg lefelé és hazafelé is működött a konnektorunk, így a laptop-tablet-telefon triumvirátus is jól érezte magát :D A legnagyobb "elismerés" a hálókocsis utazásnak az, hogy unokanővérem utál vonatozni, ennek ellenére azt mondta, hálókocsin a legjobb utazni. Nagy tered van, kényelmes, feküdhetsz, van tükör stb. Szerencsére nagyon tetszett neki, legközelebb is jön. Mi az elismerés ha nem ez? :)

A montenegrói vasút hálókocsijának fülkéje: kényelmes!

Igazából másnap reggel jön az utazás legszebb része: a montenegrói hegyek. Ez az amiatt leginkább érdemes vonattal jönni, és semmilyen más mód nem nyújtja ugyanezt az élményt. A reggeli határellenőrzés után már Montenegróban vagyunk, mostmár tapadjunk az ablakhoz, látvány lesz bőven. A vonat útja során rengeteg (tényleg rengeteg :D ) alagúton halad át. Van közöttük 10-20 méteres, de 5km-nél hosszabb is található. Ami miatt a legérdekesebb az egész út, hogy a közúttal ellentétben a vonat nem a völgyekben halad, hanem szinte a hegygerincek tetején megy végig alagútból hídra, hídról alagútba. Közben a szerelvény óriás szakadékok és sziklák szélén halad, jó érzés kihajolni az ablakon. Már negyedszerre voltam erre, de még biztos hogy nem utoljára!!



Szédítő magasság, szakadékok szélén megy a vonat :)

Nagyon látványos az egész út, olyan mintha repülne a vonat. Párás időben ködfelhők felett utazva az ember a "Felhők felett három méterrel" érezheti magát :D Itt található a Mala Rijeka viadukt, mely 202m magas oszlopaival Európa - de talán a világ - legmagasabb vasúti viaduktja. Mikor áthalad rajta az ember nem is tűnik olyan hatalmasnak, viszont mikor visszapillant a vonatablakból, félelmetesnek tűnik az egész építmény. Nagyon durva ez a vasútvonal, erre tényleg mindenkinek el kell utaznia egyszer, megérdemli a bakancslistás címet ;)

A híres viadukt

Ha vonat végiggördült a nagy hegyek között, szépen lassan már meg is érkezik Podgoricába, Montenegró fővárosába. A városból sok mindent nem látni a vonatból, csak panelházakat. Podgoricából továbbutazva a vonat keresztül megy a Skadar tavon, ami szintúgy plusz élményt nyújt.  A tó nagyon szép, vizililiomok és csónakok között halad szinte vonatunk.

Vonattal a tavon keresztül:)

A Skadar tó után már nem sok van hátra. Virpazar megállóhely után a vonat befut egy alagútba. Vagy inkább egy komplett metróvonalba? Ugyanis ez az alagút a leghosszabb, több mint 5km. Viszont utána a Balatonra érkezéshez hasonló várakozás jöhet: Az alagút után nemsokkal a vonat kikanyarodik a tengerpartra, megérkezik Sutomore-ra. Innen már csak kb 15 perc és megérkezünk a vonat végállomására: Bar-ba a kikötővárosba. Elmondhatjuk, hogy közel egy nap utazás után a tengerparton vagyunk. És mivel utazás közben csak aludtunk, pihentünk, nézelődtünk, így fáradtak sem lettünk.

Az Adria látványa az ágyból: így jó megérkezni :)

Ha valamerre, akkor erre ajánlom leginkább, hogy próbáljátok ki a hálókocsis utazást. Társasozzatok,  hallgassatok zenét, filmezzetek, hajoljatok ki az ablakon, élvezzétek az utat! :) Nincs stressz a szerpentineken és a dugókban, senkinek nem kell fáradtan érkeznie. Mire vártok, indulás! :)

Mennyibe is kerül mindez? Magyarország és Montenegró között a "Montenegro Special" menetjegy az egyik legjobb ajánlat, ez 66€ oda-vissza útra. Ehhez jönnek hozzá még a pótjegyek, ki-ki milyen módon utazna: ülőhelyes, fekvőhelyes vagy hálókocsi. Nekünk a kétszemélyes hálófülkébe 20€ volt fejenként és irányonként a pótdíj, így 106€-ból megvolt az út. De az árakról egy későbbi posztban részletesebben is beszélek! :)

Ha segítséget szeretnél, hogy a Te montenegrói vonatos utadat is "összerakjam" vagy szezonon kívül is szeretnél utazni, akkor írj bátran Facebook üzenetet, szívesen segítek :). Következő bejegyzésemben a szállásról és a programokról fogok nektek írni. :)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Irány a hegyekbe! - Bajor csodavilág, Garmisch Partenkirchen

Egynapos Gyors - Szabadkás Videós

Tengerre magyar! – Vonattal elérhető tengerpartok (FRANCIAORSZÁG)